GERİ BİLDİRİM

57621430

Geri Bildirim Nedir?

Yapılan iş, davranış veya söz sonrası durumları açıklamak ve kişilerin ulaşmaları beklenen noktaya ne kadar uzaklıkta olduklarını göstermek için yapılan bilgi akışı, gözlem paylaşımıdır.

Burada bilgilendirme; eylemi gerçekleştiren tarafından değil, durumdan etkilenen veya durumu gözlemleyen kişi tarafından yapılır.

Farklı yönlerde geri bildirim alıp verilebilir: Yukarıya doğru (yöneticilere), aşağıya doğru (astlara) ve yana doğru (çalışma arkadaşları ve/veya müşterilere).

Adsız

İş yaşamında geri bildirimde bulunmak ve almak, mesleki gelişim göstermek açısından önemli bir olgudur. Geri bildirimi her yönden alabilirsiniz. Bu çok yönlülük sayesinde örgütsel öğrenmeye katkıda bulunur. İnsanlarla iletişime geçmek, onların bakış açılarıyla değerlendirilmek , kişilerin hata ve eksiklerini daha kolay fark etmesini veya iyi yaptıkları bir işin takdir edildiğini hissederek motive olmalarını sağlar.

Olumlu geri bildirim iyi bir davranışı pekiştirmek için, düzeltici geri bildirim ise olumsuz bir davranışı değiştirmek veya iyileştirmek için yapılır.

Peki Ne Değildir?

  • Cezalandırma fırsatı, biçimi değildir.
  • Karaktere yönelik yapılan bir yargılama değildir.
  • Olumsuz olmak zorunda değildir.
  • Kişisel saldırı fırsatı değildir.
  • Monolog değildir.

Geri Bildirimin Önemi Nedir?

Geri bildirim almak/vermek iş hayatında çok önemlidir. Çünkü;

  • Etkin bir çalışma tarzı pekiştirilmiş olur.
  • Sürece veya davranışa yeni bir yön verilmiş olur.
  • Geri bildirim yapılan kişinin daha iyi performans göstereceği öngörülür.
  • Gelişim ve öğrenmeye katkı verilmiş olur.

“Benim deneyimlerime göre, çalışanların gelişmesi geri bildirime bağlıdır. Geri bildirim yetişme, motivasyon ve moral için kilometre taşlarını oluşturur. Yapıcı ve bire bir iletişim ile geri bildirim olmayınca, çalışanların çoğu kendilerini yararsız, hayal kırıklığına uğramış ve hoşnutsuz hissedderler.” Peter BASKETTE, Senior Director at Riverbed Technology

Geri Bildirim Ne Zaman Yapılmalıdır?

Bazı insanlar ne zaman geri bildirimde bulunacaklarını anlayamayabilirler. Olay anında geri bildirim yapmak çok verimli olsa da, düzeltici geri bildirimlerde zamanlamaya dikkat edilmelidir. Çünkü duygu ve düşünceler tazeyken kişilerden tepki görme riski yüksektir. Zaman ile geri bildirim için uygun vakti fark etmek düşündüğünüzden  daha kolay olacaktır. Zamanlamanın doğru olması; kişiye, duruma, eylemin niteliğine ve kişinin mesajı almaya hazır olup olmamasına bağlıdır.

  • Takdir edilmesi gereken işler yapıldığında anında olumlu geri bildirim yapmak hem çalışanın bu davranışını pekiştirmeye yardımcı olur hem de motivasyonunu yükselterek performansının artmasını sağlar.
  • Kişinin becerilerini iyileştirmede başarılı olma olasılığı yüksek ise, geri bildirim hızlıca yapılmalıdır.
  • Söz konusu durum ekip veya kuruluş üzerinde olumsuz sonuçlara neden oluyorsa geri bildirim en kısa zamanda yapılmalıdır.
  • Geri bildirim yapılacak kişiler, bildirimlere olumsuz tepki vereceği düşünülürse, geri bildirim zamanı iyi tayin edilmelidir.

Etkin Geri Bildirim Nasıl Verilir?

Kitaplarda, dergilerde, internet sitelerinde yazan, uzun uzun yazıları bir kenara bırakalım. Verilen geri bildirimlerde etkin bir şekilde hedefe ulaşmak için yapmanız gerekenler kısaca şunlardır:

  1. Niyetleri değil, davranışları hedef alın.
  2. Etkili iletişim kurmanızın şart olduğunu unutmayın!
  3. Kişiye değişmesi gerektiğini değil, hangi davranışının değişmesi durumunda performansının yükseleceğini söyleyin. Örneğin, “Verilen işi çok hızlı şekilde teslim ediyorsun. Teslimden önce yazım hataları tekrar kontrol etmen daha profesyonel raporlar hazırlamanı sağlayacaktır”.
  4. Olumlu bildirimden sonra düzeltici geri bildirim yapacağınızda “ama” ile başlayan cümleler kurmayın. Pozitif dili burada da sürdürün. Kullanılan “ama, fakat” gibi kelimeler yapılan olumlu geri bildirimin etkisini buharlaştırıp yok eder. Örneğin, “Konuları her yönüyle düşünebilme yeteneğini çok seviyorum ama çok agresifsin” yerine “Konuları her yönüyle düşünebilme yeteneğini çok seviyorum, biraz daha sakin olmayı başarırsan, toplantılarda düşüncelerini daha kolay kabul ettirebilirsin” cümlesi daha etkili olur.
  5. Olumlu ve düzeltici geri bildirim birlikte yapılacaksa, konuların uyumlu olmasına dikkat edin.
  6. Yeteri kadar gözlem yapın. Net bilgiler edinin, nesnel bir bakış açısı takının.
  7. Geri bildirim gelecekte de gerçekleşecek bir durum için yapılmalıdır. Tekrar etmeyen basit olayları göz ardı edin.
  8. Zaman zaman yapılan değil, sürekli devam eden bir süreç haline getirin.
  9. Olumlu geri bildirimi olayın hemen sonrasında yapın.
  10. İletişim tarzınızı karşınızdakine uydurun (aynalama yöntemi). Karşı tarafın bakış açısını da hesaba katın.
  11. Uygun zamanı dikkatlice seçin.
  12. Düzeltilmesi mümkün olan bir durum hakkında geri bildirim yapın.
  13. Yaş, cinsiyet, ırk farklılıklarını göz ardı etmeyin.
  14. Anlaşılır ve açık bir dil kullanın.
  15. Karşı tarafın düşüncelerini dinleyin.
  16. Kişilere özel geri bildirim yapın.
  17. Geri bildirimlerinizin sonuçlarını gözlemleyin. Gözlemlerinize dayanarak tekrar bildirimde bulunun.

11.png

Kaynakça:
*Geri Bildirim,Harvard Business School Press

*www.kariyer.net

*www.iienstitu.com

 

 

2 Comments

  1. Bu güzel makale içinde ilk geri bildirimi ben yapmış olayım 🙂 bilgilendirici ve eğitici bir yazı olmuş teşekkürler..

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s