İşe Devam Görüşmesi Nedir?

İşe devam görüşmesi; mevcut çalışanlarınıza, neden firmanızda çalışmaya devam ettiklerini sorabilmeniz nedeniyle, çıkış görüşmesine göre daha tercih edilebilir görüşmedir. Çıkış mülakatı, işten ayrılma olasılığı bulunan personelin problemlerinin saptanması ve çözümü veya isteklerinin yerine getirilmesi, böylece işe devamlılığının sağlanması açısından geç kalınmış bir hamledir .

İşe devam görüşmesinden elde edeceğimiz sonuçlar; firmanın geliştirilebilecek yönlerini ve değerli personelin elde nasıl tutulacağının bilgisini bize önceden haber verir.

Aynı zamanda, çalışanlarınızın işlerinin ve yöneticilerinin nelerini sevdiklerini belirtmeleri sayesinde, firmanızın veya bölümünüzün neleri iyi yaptığını öğrenirsiniz. İşe devam görüşmesi, şirket içindeki çalışan memnuniyet derecesi ve bağlılığını ölçme şansı verip, çalışanlarla şirket arasında güven inşası için de bir fırsat yaratır,

İşe devam görüşmeleri, çalışan memnuniyet anketleri yerine yapılabilir. Çünkü görüşmede karşılıklı iletişim söz konusu olması ve soru sorma şansı bulunması nedeniyle fikirlerin toplanmasını sağlar. Ayrıca çalışanın geçen ayda değil, şu anda neler düşündüğünü öğrenme olanağı tanır. Ayrıca çalışanların bakış açısını yakalamanız için de sorular sorabilirsiniz.

Eğer en iyi çalışanlarınız ile işe devam mülakatı yapmaya karar verirseniz, süreci çok dikkatli bir biçimde ele almalısınız. Eğer kurum kültürünüz açık iletişime elverişli ve çalışan bağlılığınız yüksekse, işe devam görüşmesi, gelişimin gerekli olduğu alanları görmenizde etkili bir araçtır.

Eğer firmanızda güven ve iletişim eksikliği varsa, bu görüşmeler zaman kaybı olabilir hatta daha kötüsü, faydasız değişiklikler yapmanıza neden olacak hatalı cevaplar alabilirsiniz.

Eğer işletmede bir güven eksikliği havası hakimse, öncelikle ekip ruhu ve güven ortamı oluşturacak faaliyetler düzenlemelisiniz. Daha sonra, çalışanlar çalışma ortamınızda geliştirmeler yapacağınız konusunda ciddi olduğunuzu anladığında, işe devam görüşmelerini yapabilirsiniz.

Etkili İşe Devam Görüşmesi Yapmak
Lütfen şunu unutmayın; eğer firmanız işe devam görüşmeleri düzenlemeye karar verirse, çalışanlar görüşmeler sonucunda bazı şeylerde değişim olmasını beklerler. Görüşmeler yapılmadan önce, sonuçlar doğrultusunda pozitif değişikliklerin yapılacağı sözünü vermeniz gerekir. Bu değişiklikleri yaptığınız zaman da, değişikliklerin çalışanlara görüşmelerden elde ettiğiniz, onların görüşlerini içeren sonuçlara istinaden yapıldığının bilgisini vermelisiniz. Çünkü çalışanlar bu bağlantıyı kendi başlarına yapamayabilirler.

İşe devam görüşmeleri, ilgili personelin yöneticisi tarafından yapılmalıdır. İnsan Kaynakları çalışanları zorlu görüşmelerde yardımcı olabilirse de, görüşme açık iletişimi destekler nitelikte çalışan ve yöneticisi arasında olmalıdır. Unutmayın yönetici, çalışanın günlük çalışma koşulları üzerinde etkiye sahip olan kişidir.

İşe devam görüşmesi yapılmadan önce yöneticiler, görüşme tekniği, sorulacak sorular, çalışanın güvenin sağlanması ve etkin dinleme konularında eğitim almalıdırlar. Bu eğitim, yöneticilerin görüşmeleri etkin bir biçimde gerçekleştirmelerini ve zamanı verimli kullanmalarını sağlayacaktır.

Yönetici görüşme esnasında not alabilir fakat dikkatini görüşme üzerine yoğunlaştırması gerekir. Çalışan, ucu açık sorularla görüşmeye dahil edilip, aktif biçimde dinlenmelidir.

Görüşmeye genel, cevaplaması kolay sorulardan başlamalısınız. Ortamın yumuşayınca, daha zor sorulara geçebilirsiniz. Tavsiye ettiğim tüm soruları sormak zorunda değilsiniz. Organizasyonunuz için, en fazla verimi sağlayacak soruları seçin. Çalışanın çok fazla paylaşacağı bir önerisi olmadığı durumlarda, ortalama bir görüşme yarım saat ila bir saat arası sürer.

İşe devam görüşmesi düzenleyeceğinizi bildirdiğiniz zaman, çalışana ayrılmak isteyip istemediğini veya neden ayrılmak istediğini ilk soru olarak sormayın. Muhtemelen çalışanın köprüleri yakmayacak önceden iyi çalışılmış bir cevabı vardır. Ama bu cevap organizasyonunuzun çalışanlar için daha iyi bir yer olmasını sağlayacak bilgiyi içermez.

Düzenli olarak işe devam görüşmeleri düzenlendikçe, çalışanlardan en yararlı bilgileri alabileceğiniz soruları bulacaksınız. Çalışanlar firmalarının kendi düşünce ve isteklerine karşılık verdiğini gördükçe, işe devam görüşmelerinin İnsan Kaynakları araçlarına eklenmesi, çalışanların moraline de pozitif etki yapacaktır.

Eğer organizasyonunuz işe devam mülakatlarının devamına karar verirse, İnsan Kaynakları, yöneticilere, sonucun tartışılması, paylaşılması, genel durumun incelenmesi ve fikir paylaşımı ile çalışanlardan edinilen fikirlerin paylaşımı fırsatı vermelidir.

Çalışanlarınızın işe devam görüşmelerinde, departmanınızda veya organizasyonunuzda ne hissettiklerini önemseyin. Görüşmede belirtilen görüşlere katılabilir veya katılmazsınız ama yine de o hissettikleri çalışanlarınızın şu an ki gerçekleridir. Tom Peters in dediği gibi “Algı her şeydir”

Sonuçların görmezden gelinmesi, bahaneler üretilmesi veya savunmacı bir tutum sergilenmesi çalışan tatminini anlamanız ve işletmenin çalışanı elinde tutma çabalarını rayından çıkaracaktır. Ve amacımız da bu (elde tutma) değil miydi?

Organizasyonunuzu en iyi çalışanlarla oluşturmak istiyorsunuz. İşe devam mülakatları size bu amacınızda yardımcı olacaktır.

Kaynak: Susan M. Heathfield What is Stay a Interview?

Tercüme: Aslıhan Sevil ÇOLAK

Editör: Hakan Cemil AKÇAL

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s